display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:25 به مدت 15 دقیقه

سه شنبه 27 فروردین 98 «فصل اولُ» با موضوع روز معرفی و ترویج الگوهای تازه در پوشش و موضوع هفتگی آموزش و ترویج حجاب و عفاف بشنوید.

حجاب در لغت به معنای پرده و در اصطلاح شامل سلسله رفتار و گفتار همراه با عفت و پرهیزكاری است كه مانع از به وجود آمدن هر نوع تمایل نامشروع میان دو نامحرم می‌شود. دانستن معنای عفاف،‌ حیا، فرهنگ و رابطۀ آنها با حجاب، تعیین نوع پوشش و كیفیت آن در برابر محارم ما را در مشخص كردن محدوده ی حجاب یاری می‌كند. آثار و زیان‌های فردی و اجتماعی بدحجابی ما را متوجه سالم سازی محیط اجتماع توسط خانواده و مسئولان می‌كند. در این میان خانواده با سهل انگاری و ضعف خود و هدایت فرزندان به تضعیف شدن حجاب در جامعه دامن می‌زند كه باید با تحمیل نكردن فرهنگ به نوجوانان و با تقویت فرهنگ غیرت در رفع این مشكل ابتدا از خانواده خود اقدام كرد.

با توجه به این‌كه یكی از محورهای مهم در موضوع نهادینه كردن حجاب و عفاف نقش هنر و هنرمندان این زمینه است، باید واقعیتی را بپذیریم و آن این‌كه افراد شاخص هنرمندان، ورزشكاران و سیاستمداران، بزرگان خانواده، محله، استان و جامعه و حتی كشور می‌توانند هم الگو باشند و هم الگو بسازند.

زیبایی امری است كه با فطرت انسان سروكار دارد، «انسان زیباست و زیبایی را دوست دارد». پس تمایلی كه ته ذهن انسان‌ها برای آراستن وجود دارد تمایلی خداگونه است كه خداوند به ما داده و ما به ازای خارجی دارد، بنابراین هنر خیلی تأثیرگذار و لازم است از جمع هنرمندان خواست كه برای جامعه و آینده‌ی آن فكر كنند تا هم الگوهای خوبی برای پوشش در جامعه باشند و هم بتوانند با هنر خودشان الگوهای خوبی را به وجود بیاورند.

این نكتۀ مهمی است كه با معرفی الگوی پوشش و تنوع دادن به اون، می‌شه تا حدود زیادی به نیازهای بانوان پاسخ داد. هر چند كه بحث حجاب ظاهرا بیشتر متوجه بانوان جامعه است، اما نباید فراموش كنیم كه این مقولۀ در جامعۀ اسلامی صرفا متوجه زنان جامعه نیست و مردان هم باید ضوابط و معیارهای عفاف و حجابُ رعایت كنند.

فصل اولُ هر روز هفته از شنبه تا چهارشنبه بشنوید. ضمنا می‌تونید از طریق سایت رادیو جوان و بخش آرشیو برنامه‌ها این قسمت و قسمت‌های دیگه‌ رو دریافت كنید.

گوینده: خانم هستی دخت توكل
گزارشگر:ناصر یوسفیان
تهیه كننده: علی نوبخت

مرتبط با این خبر

  • مهارتهای ابتدایی برای ارتباط موثر با مشتری

  • «فصل اول» و منافع مشتری

  • «فصل اول» و رابطۀ خوب با مشتری

  • تملك ایده توسط صاحبان كار

  • «فصل اول و محدودۀ ساخت و توزیع برای رقابت در كسب‌و‌كار

  • «فصل اول» و محدوده‌ها و جغرافیای بازار فروش

  • «فصل اول» و محدوده‌های رقابتی و رسالت كسب و كار

  • فصل اول و وضعیت كسب و كار

  • ارزیابی تهدیدهای كسب و كار

  • «فصل اول»