display result search
شنبه 24 آذر 97 «فصل اولُ» با موضوع هفتگی اولویتهای تربیتی در مدارس و موضوع روز وظایف و نقش مربی تربیتی در مدارس بشنوید.
خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است كه فرد در آن پا به عرصه زندگی میگذارد و اولین پایههای تربیت و تعلیم در آن گذارده میشود. وجود محبت و عاطفه در خانواده رمز سعادت و خوشبختی انسان است و كلید بسیاری از مشكلات و راه جلب احترام و رعایت حقوق دیگران است. عاطفه، عشق و محبت به فرزندان، میتواند ارادهی متزلزل و روح آشفتهی آنان را درمان كند و آنان را به زندگی سعادتمند و موفق امیدوار سازد. لذا برای تربیت و پرورش درست فرزندان، باید محیطی ایجاد كرد كه در آن درگیری و اختلافی نباشد. محبت و صداقت، ایمان و عشق به خوبیها، صمیمیت، وحدت و اتحاد راهگشای بسیاری از مشكلات است.
مدرسه كه مركزی تربیتی و آموزشی است، نقش اساسی در تربیت دانش آموزان دارد. دو ركن اساسى روابط انسانى در مدرسه، معلم و دانشآموزند. معلم نقش مهمى در سلامت روانى دانشآموزان ایفا مىكند، دانشآموز نیز در فرایند تبیین ارزش با پذیرش فرهنگ گروه خود را با خواستهاى آنان هماهنگ مىكند. كارشناسان مسائل اجتماعی بر این باورند روابط در خانه فردیتر و عاطفیتر و در مدرسه جمعیتر و منطقیتر است. از این رو این دو محیط خانه و مدرسه از لحاظ فراهم آوردن زمینههای لازم برای رشد و تربیت كودك مكمل یكدیگرند و باید همدیگر را یاری كنند. لذا همكاری پدر و مادر با معلمان و اولیای مدرسه اهمیت ویژه ای دارد. اما در این میان نباید نقش آموزشی و تربیتی مدرسه را نادیده گرفت، چون دوران تحصیل از جهت تعلیم و تربیت بهترین و مهمترین دوران است.
تربیت كاری جمعی، گروهی و اجتماعیه و مهمه كه بدونیم تربیت تنها وظیفهی مربی تربیتی نیست، در عین حال مدیر هم رابط تربیتی مدارس و متولی امور پرورشیه و این دو به تنهایی نمیتونن بار تربیت دانش آموزانُ به دوش بكشن، به همین دلیل با مشاركت معلمان و دانش آموزان باید به امر تربیت در مدارس پرداخته بشه و شرایطی فراهم بشه تا خود كنترلی در دانش آموزان افزایش پیدا كنه.
«فصل اولُ» هر روز هفته از شنبه تا چهارشنبه ساعت 12:35 بشنوید. ضمنا میتونید از طریق سایت رادیو جوان و بخش آرشیو برنامهها این قسمت و قسمتهای دیگه رو دریافت كنید.
گوینده: خانم پروین كرمی
كارشناس: آقای دكتر شهریاری
تهیه كننده: علی نوبخت