display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 15:00 به مدت 45 دقیقه

برنامه «كافه رادیو» رادیو جوان با علیرضا محمودی ایرانمهر در بخش میز آموزش نویسندگی، درباره طرح داستان گفتگو كرد.





علیرضا محمودی ایرانمهر نویسنده و مدرس نویسندگی در برنامه «كافه رادیو» رادیو جوان بیان كرد: دوستان وقتی اتفاقات داستان را می خواهند در كنار همدیگر بچینند؛ همانطور كه رخ داده، كنار هم می چینند. اما در طرح داستان الزاما نباید حوادث همانطور كه اتفاق افتاده‌، كنار هم قرار بگیرند. مثلا؛ اگر داستان از آنجایی شروع می شود كه یك فردی در یك‌ جایی به دنیا می آید و بزرگ می شود، بعد اتفاقاتی برایش رخ می دهد و همچنین این حادثه نتایجی دارد و الی آخر. ما نباید حتما از همان ابتدای كه آن فردی كه متولد شده را تا انتها بنویسیم؛ ممكن است از وسط داستان شروع به نوشتن كنیم و حتی ممكن است كه اتفاقاتی كه آخر افتاده را در ابتدا بنویسیم و یا بالعكس، تمامی این ها باید در طرح نوشته شود.

محمودی ایرانمهر نویسنده و مدرس نویسندگی عنوان كرد: چیدمان اتفاق های داخل طرح، بر اساس انتخاب و الگویی خواهد بود كه ما در داستان می خواهیم آن را اجرا كنیم. این نكته بسیار حائز اهمیت است و دانستن و شناخت آن خیلی كمك می كند به دوستانی كه می خواهند داستان بلند بنویسند و اینكه اتفاقات متعدد در آن رخ بدهد.

علیرضا محمودی ایرانمهر در پایان اشاره كرد: بنابراین ما وقتی می خواهیم طراحی كنیم؛ باید به این نكته دقت كنیم كه كدام اتفاق را اول بنویسم یا كدام اتفاق را در میانه یا آخر بنویسم. خیلی وقت ها در خیلی از رمان ها و آثار بزرگی را كه ما می خوانیم، هوشمندی نویسنده را در انتخاب اینكه چه چیزی را اول و چه چیزی را در میانه داستان می نویسد؛ مشاهده می كنیم، این باعث می‌شود كه اثر جذاب، زیبا و شاخص باشد.

مرتبط با این خبر

  • «كافه رادیو» اطلاعات مفید نمایشگاه كتاب را به مخاطبان عرضه می‌كند

  • كارگردان آپاراتچی: این فیلم به سینما ادای دین می‌كند و درباره سینماست

  • بازتاب جشنواره فیلم و تئاتر فجر در «كافه رادیو»

  • عامل اصلی آلودگی هوا در كلان‌شهرها!

  • درخشش مستندهای شخصیت‌محور در جشنواره سینمای حقیقت

  • تفاوت ویژه سینما حقیقت امسال / نمایش فرهنگ غنی و اصیل ایرانی در سینما حقیقت

  • آسیب‌شناسی قراردادهای معیوب در عرصه سینما

  • از سینما حقیقت چه خبر؟!

  • جلوگیری از آسیب‌های انسانی به خاك كشور

  • تأثیر شخصیت و تیپ در داستان‌ نویسی