برنامه زنده ""چهارسو"" در هفته اول شهریور ماه از محل برگزاری جشنواره سلامت به روی آنتن می رود.
بمناسبت برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ، پردیس ملت میزبان برنامه ی چهارسو و اكران و داوری آثار برگزیده و منتخب فیلم ، مستند و پویا نماییست
در بحران اقتصادی امروز دنیا ، هر كس به هر شیوه ای و با ارائه نظریاتی سعی در یافتن راه كار و گشایشی برای رهایی از این فاجعه جهانی دارد. ولی هالیوود كه در این بحبوحه بیشتر به فكر جیب خود است، از خود چه ارائه داده است؟
فیلم سازان برای كدام مخاطب فیلم میسازند؟
فیلم پله آخر (1390) ساخته علی مصفا برداشتی از «مرگ ایوان ایلیچ» تولستوی و «مردگان» جیمز جویس است. شمیم از تكنیك فاصلهگذاری فیلم برای شكستن فضای رئال آن میگوید و محمدحسین از رابطهای كه فیلم با فلسفه مرگ مارتین هایدگر میسازد.
كوپال فیلم نامتعارف كاظم ملایی موضوع صحبت شمیم و محمدحسین بود. شمیم از جذابیت بصری فیلم میگوید و آن را نیاز امروز سینمای بدنه ایران میداند و محمدحسین از قفس تكنولوژی انسان مدرن و البته خلوتی كه كلید رهایی او از خودشیفتگی است صحبت میكند.
فیلم مادر قلب اتمی (1393) ساخته پرحاشیه علی احمدزاده نقدهای منفی بسیاری را دریافت كرد اما شمیم در این قسمت از دیالوگنویسی چندوجهی آن میگوید و محمدحسین میگوید كه اثر را باید از دریچه ناخودآگاه جمعی تفسیر كرد.
موضوع این هفته: سی و نهمین جشنواره فیلم كوتاه تهران، گفتگو با برندگان جشنواره و مهدی آذرپندار دبیر جشنواره
فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان و محصول سال 1393 است. در این قسمت شمیم از جزییات به تصویر كشیده شده در فیلم میگوید و آن را یك فیلم كالت میداند و محمدحسین معتقد است كه فیلم در مضمون و ساختار دارای رویكرد جهانوطنی است.
شمیم و محمدحسین درباره فیلم به همین سادگی (1386) ساخته رضا میركریمی با بازی تحسینشده هنگامه قاضیانی صحبت میكنند. شمیم از شخصیتپردازی دوسویه فیلم میگوید و محمدحسین معتقد است فیلم در زمره فیلمهای هستیشناسانه (اگزیستانسیالیستی) است.
شمیم و محمدحسین از فیلم «اینجا بدون من» ساخته بهرام توكلی میگویند. شمیم میگوید پایان بدون قطعیت، نقطه قوت فیلم است و محمدحسین با بررسی مفهوم اقتباس در سینما، فیلم را تفسیر دوبارهای میداند كه توكلی از باغ وحش شیشهای ارائه داده است.
بررسی سینمای كودك و نوجوان به بهانه اكران فیلم «لوپتو»
مسافران مهتاب فیلمی است كه به واسطه شخصیت نمكی شناخته میشود. شمیم از دغدغههای اخلاقی فیلم میگوید و محمدحسین معتقد است كه شخصیتسازی فیلم حاوی كل گفتمان فیلم است.
شمیم و محمدحسین از فیلم «كنعان» ساخته مانی حقیقی میگویند. شمیم میگوید كه فیلمنامه این فیلم از جنس كشف و شهود است و محمدحسین درباره ایده رجعت و بازگشت از حیات كژمدرن به عنوان ایده محوری فیلم صحبت میكند.
فیلم زورگیری یكی از اعضای باند كیف قاپی و گردنبندزنی پایتخت
فیلم پری (1373) ساخته داریوش مهرجویی برداشت آزاد او از دو داستان سلینجر است. شمیم از میزانسنهایی میگوید كه فهم موضوع دشوار فیلم را ممكن كردهاند و محمدحسین با تكیه بر نور و معماری و روانكاوی لكان راهی به سوی مبانی عرفانی فیلم میگشاید.
فیلم شهر زیبا (1382) دومین فیلم اصغر فرهادی است. در این برنامه شمیم از شروع طوفانی و طلایی فیلم میگوید و محمدحسین سیمای دیستوپیایی شهر را در قالب مفهوم سمفونی شهری بررسی میكند.
فیلم برنامه جوان ایرانی سلام
مسئولیت اجتماعی و فیلم مرتبط با موضوع برنامه برای همه افراد می تواند راهنمای خوبی باشد
پذیرایی ساده (1390) اثر پرحاشیهای از مانی حقیقی بود. شمیم از زبان گزنده فیلم در ترسیم واقعیت اخلاقی جامعه و ساختار اپیزودیك فیلم میگوید و محمدحسین نسبت توزیع پول با كرامت انسانی و دوراهیهای اخلاقی و پرسش فیلم از چرایی تحقیر صحبت میكند.
ماهی و گربه (1392) روایت پستمدرن شهرام مكری از یك قتل عام است. شمیم از فرم سكانس-فیلم میگوید و ارتباط آن با مفهوم زمان و محمدحسین فیزیك فیلم را اشكال توپولوژیك درهمتنیدهای میداند كه نمایانگر ذهن قاتلاند و هستی را از زمان میگیرند.
فیلم خانه دوست كجاست، یكی از آثار ماندگار عباس كیارستمی است. در این قسمت شمیم از اتمسفر حاكم بر فیلم میگوید و محمدحسین به انقلاب سادگی در آثار كیارستمی اشاره میكند.
آرش شیری بازیگر فیلم های همچون از سرنوشت و منم دوست دارم، قصه زندگی و راه رسیدن به موفقیتش را در هشتاد نود تعریف می كند.
گفتگو با یكی از نام آوران عرضه ورزش كشور خانم «بهناز شفیعی» كه در یكی از فیلم های سینمایی، مربی و بدلكار نیكی كریمی بوده است!
صادق كرمیار نویسنده داستان های مذهبی ،فیلم نامه نویس ، كارگردان سینما و تلوزیون میهمان دیدار رادیو جوان
هر روز شنونده های برنامه جوان ایرانی سلام همراه با شبكه جوان برای برنامه فیلم های كوتاه ارسال می كنند
🟠صحبت های كامل «محمدامین همدانی» تهیهكننده انیمیشن «پسر دلفینی» در برنامه سینماچی 🔹ستاره های موسیقی و سینمای روسیه از این فیلم حمایت كردند 🔸️ به بهانه اكران فیلم پسر دلفینی سینماچی این هفته رادیو جوان به بررسی این انیمیشن موفق می پردا
ماهیها عاشق میشوند اثری از استاد تئاتر ایران، علی رفیعی است. شمیم از كاربرد حداكثری تصاویر خوشرنگ فیلم به مثابه ورود ما به به یك اثر سهبعدی میگوید و محمدحسین از آشپزخانه به عنوان پایگاه قدرت زنان و رابطه بین ذائقه و عاطفه صحبت میكند.
فیلم «یچههای آسمان» ساخته مجید مجیدی محصول 1375، اولین میهمان ما در برنامه «خانه دوست» است. در این برنامه شمیم از تكنیكهای كارگردانی مجیدی برای خلق دنیایی كودكانه میگوید و محمدحسین درباره سكانس مورد علاقهاش یعنی مسابقه صحبت میكند.
پرویز (1391) ساخته موفق مجید برزگر است. در این قسمت شمیم از كارگردانی معنادار اما پنهان فیلم میگوید و محمدحسین درباره روابط قدرت و مفهوم اختهگی در پیوند با «نام پدر» صحبت میكند.
خانهای روی آب محصول 1380 از آثار انتقادی بهمن فرمانآرا است. شمیم در این قسمت از نقش مهم زنها در معرفی شخصیت اصلی داستان میگوید و محمدحسین با تحلیل گفتمان فیلم مواضع انتقادی فیلمساز را بررسی میكند.
اجارهنشینها نخستین كمدی موفق سینمای پس از انقلاب است كه گاهی از آن به عنوان بهترین كمدی سینمای ایران نام برده میشود. شمیم در این قسمت از شخصیتسازی خلاقانه فیلم میگوید و محمدحسین كاركرد اجتماعی آن را همچنان پابرجا میداند.
گفتگوی كامل سید محمد حسینی در برنامه سینماچی بسیاری از انیمیشن سازان در حال مهاجرت هستند. ️ به بهانه اكران فیلم پسر دلفینی سینماچی این هفته رادیو جوان به بررسی این انیمیشن موفق پرداخت.