display result search

پنج شنبه ها از ساعت 17:30 به مدت 30 دقیقه

شمسی گفت: هدف ما از اجرای تئاتر خیابانی ثابت كردن رسالت خود به مردم است. یعنی برای مردم در خیابان تئاتر خیابانی كار می‌كنیم و نه چیز دیگر.

ویژه برنامه «تماشاخانه» رادیو جوان با حضور در تئاتر شهر پای صحبت‌های علیرضا شمسی، كارگردان نمایش خیابانی «مترس‌ها» نشست. شمسی درباره این نمایش خیابانی گفت: نمایش «مترس‌ها» حاصل كار گروهی ماست كه تقریباً 8 ماه تمرین كردیم. این نمایش در چند نسخه كار شد تا به این شكل رسید. یعنی تغییرات عمده‌ای در كار داشتیم.

كارگردان نمایش خیابانی «مترس‌ها» ادامه داد: قصه «مترس‌ها» قصه مزرعه‌ای است كه چند مترسك در مزرعه زندگی می‌كنند و با كلاغ‌ها درگیر هستند و جنگ دارند. چون آن‌ها فكر جامعی ندارند، هربار از كلاغ‌ها شكست می‌خورند. به همین دلیل تصمیم می‌گیرند یك نفر پنجمی به وجود بیاورند و او به عنوان مركز فكر ایده برای جنگ می‌دهد.

وی با بیان اینكه مترسك‌ها در اولین جنگ با كلاغ‌ها شكست می‌خورند اما با ایده نفر پنجم به تفكر خوب می‌رسند و به جنگ با كلاغ‌ها می‌روند، افزود: آنجاست كه برای اولین‌بار كلاغ‌ها را شكست می‌دهند. ایده این نمایش از سامان شكیبا بود. وقتی برای من ایده را تعریف كرد، گفتم فوق‌العاده است. این كار جدیدی است كه ندیدم كسی كار كند. آقای شكیبا در این 8 ماه اخیر بررسی‌های زیادی كرد تا با همفكری هم به این نتیجه رسیدیم.

شمسی درباره وضعیت جشنواره فجر امسال توضیح داد: اگرچه جشنواره امسال با تغییر مكان از تئاترشهر به پهنه رودكی و هوای سرد بهمن مواجه بود، ولی برای اجرای ما بد نشد. البته اطلاع‌رسانی‌ها هم كمی ضعیف بود. هدف ما از تئاتر خیابانی این است كه رسالت خود را به مردم ثابت كنیم. یعنی برای مردم در خیابان تئاتر خیابانی كار می‌كنیم و نه چیز دیگر.

كارگردان نمایش خیابانی «مترس‌ها» درباره علاقه‌مندان به تئاتر خیابانی بیان كرد: كسانی كه علاقه‌مند به تئاتر خیابانی هستند، باید آكادمی این رشته را بگذرانند. منظور از آكادمی شركت كردن در كلاس‌های فلان و ... نیست. تحقیق و مطالعه كنند، تئاتر خیابانی ببینند، با طراحی فضا آشنا شوند، باید در تئاتر خیابانی با همه طراحی‌های صحنه و طراحی‌های حركت آشنا باشند تا موفق بشوند. خداروشكر دوستانی داریم كه در عرصه‌های بین‌المللی موفق بودند.
همكاران خودمان هم در حال كار كردن هستند. بیشترشان پنج سال است آمدند، ولی انقدر انرژی گذاشتند تا به نتیجه رسیدند.

در ادامه برنامه «تماشاخانه» پای صحبت‌های كارگردان اثر دیگری نشست. غلامحسین دولت‌آبادی، كارگردان و نویسنده داستان «اسف‌انگیز» درباره تاریخ و رابطه آن با این نمایش گفت: تاریخ جزوی از زندگی‌ام است. این اثر حدود پنجمین كارم است كه درباره تاریخ سیاسی معاصر ایران است.

دولت‌آبادی درباره ایده داستان «اسف‌انگیز» ادامه داد: سال 1397 بود كه تصمیم گرفتم راجب هر دهه تاریخ ایران از سال 1300 نمایشنامه بنویسم. این دوره دوره مغفولی بود كه روی صحنه رفته است. دوره جمهوری‌خواهی رضاخان بود و فكر كردم كه اینكار كار برگزیده این 10 سال باشد. بعد از پژوهش و مطالعه این اثر به نگارش درآمد. مدت زمان اجرای نمایش هم نزدیك به دو ساعت بود.

كارگردان و نویسنده داستان «اسف‌انگیز» در پاسخ به این سوال كه دو ساعت تماشاگر را روی صندلی نگه داشتن، كار سختی است و چطور توانستید با زبان كهنِ نمایش با مخاطب ارتباط برقرار كنید، افزود: سعی می‌كنم زبان این نوع نمایشنامه‌ها را بازآفرینی و دستكاری كنم تا برای مخاطب امروز قابل فهم‌تر باشد. درباره فرم اجرایی هم می‌خواستم در دكور دو طبقه‌ای اجرا داشته باشم. ولی در نهایت به این فرم رسیدم.

مرتبط با این خبر

  • اجرای زندگینامه علی‌اكبر دهخدا با نمایش «كابوس‌های آنكه نمی‌میرد»

  • هنر كالای تزئینی نیست

  • نمایشنامه‌های ایرانی بیشتر به دل ایرانیان می‌نشیند

  • نمایش تاناكورا، سكوتی كه شنیده می شود!

  • از ملودرام تا آگاهی

  • عشق و جنگیدن

  • از خانه ی عروسك تا موشمرگی

  • «تماشاخانه»ای كه در «تئاتر شهر» برپا شد/ فجر به روایت رادیو جوان

  • هنرهای نمایشی، تئاتر و رادیو تئاتر بحران اسپانسر و تماشاگر دارند

  • نمایش عقاب براساس شعر «عقاب» پرویز ناتل خانلری است