display result search
صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی به كمترین سطح طی دو سال گذشته رسیده است.كه این موضوع به دلیل كاهش فصلی تقاضا و شروع فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاهها است.«منهای نفت»بررسی می كند.
به گزارش گروه چندرسانه ای رادیو جوان ، كاهش فصلی تقاضا بهدلیل شروع فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاهها و عدم خرید ژاپن بهدلیل مشكلات بیمه نفتكشها از جمله دلایل مقطعی افت صادرات نفت ایران بوده است. اما عوامل دیگری چون افزایش ریسك خرید از ایران بهدلیل تهدید ترامپ، توقف رشد تولید بهدنبال كاهش سرمایهگذاری، افزایش مصرف داخلی و بازاریابی سنتی ایران در كنار افزایش صادرات آمریكا از جمله دلایل بنیادینی هستند كه میتوانند افت صادرات نفت ایران را ادامهدار كنند.
«صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه جاری با افت 26 درصدی نسبت به مارس 2017، به 98/ 1 میلیون بشكه در روز رسیده است كه پایینترین سطح در دو سال گذشته محسوب میشود و در ماه آینده نیز برای سومین ماه پیاپی با كاهش همراه خواهد بود.» انتشار این خبر كافی بود تا بار دیگر دو ابر چالش صنعت نفت ایران، یعنی «كند بودن روند جذب سرمایه و تكنولوژی خارجی» و «عدم هماهنگی با مدلهای جدید بازاریابی» در برابر مسوولان نفتی كشور قدعلم كنند. بر اساس گزارشی كه رویترز منتشر كرده است، كاهش چشمگیر صادرات نفت خام ایران به بازار آسیا در شرایطی رقم میخورد كه این بازار پس از اجرای توافق هستهای، مقصد 60 درصد از نفت و میعانات گازی ایران بوده و 40 درصد از كل صادرات نفتی ایران نیز به اروپا اختصاص داشته است. افزایش صادرات نفت ایران به اروپا پس از اعمال تحریمهای غرب، در حالی از سوی كارشناسان بهعنوان ضعف ایران در حفظ سهم بازارش در آسیا ارزیابی میشد كه ایران اخیرا تحركاتی برای جذب مشتریان آسیایی خود انجام داده است. با این حال این تحركات، همچنان بر روشهای قدیمی همچون ارائه تخفیف استوار است.
اما با وجود تلاشهایی كه از سوی ایران برای حفظ مشتریان آسیایی انجام شده؛ این سوال مطرح است كه چرا صادرات نفت خام ایران برای سه ماه متوالی دچار كاهش شده است؟ این سوال در شرایطی وجود دارد كه در كنار عوامل مختلف؛ قدیمی بودن روشهای بازاریابی برای فروش نفت و میعانات گازی ایران، از سوی كارشناسان بهعنوان یكی از مهمترین دلیل شناسایی شده است. با این حال تا آنجا كه از اظهار نظر مسوولان نفتی كشور و عملكرد بازاریابی صنعت نفت برمیآید، توجه چندانی به این ایده كارشناسان نمیشود. برای مثال وجود این تفكر در میان مسوولان نفتی كه «نفت ایران همواره مشتری خواهد داشت و فعلا نیازی به راهكارهای جدید برای فروش نفت نیست» یكی از نشانههای عدم توجه كافی به این نقص در بخش بازرگانی صنعت نفت ایران است. اظهارنظرهایی از این دست با وجود تهدیدهایی كه از سوی ترامپ علیه ایران در سطح جهانی وجود دارد، ورود چشمگیر محمولههای شیل آمریكا به بازار آسیا و استراتژی رقبای نفتی همچون عربستان و روسیه در ایجاد سرمایهگذاری در مقاصد صادراتی مهم به منظور تضمین جریان صادرات، بازنمای تفكری است كه میتواند نفت ایران را در بازاری با اهمیت همچون آسیا، منزوی كند.
انتهای پیام/