display result search

هر روز از ساعت در فواصل برنامه‌ها به مدت 5 دقیقه

شهرداری تهران با تشریح یك بازار كسب و كار فناوری‌پایه در راستای تحقق «جابه‌جایی هوشمند»، منوی نیازهای مدیریت شهری در زمینه هوشمندسازی شهر را اعلام كرد و تلویحا به شركت‌های استارت‌آپی سفارش كار داد.

به گزارش گروه چندرسانه‌ای رادیو جوان؛ مدیریت شهری پایتخت برای حل چهار صورت‌مساله ترافیك، به شركت‌های استارت‌آپ فراخوان همكاری و مشاركت داد.

شهرداری تهران با تشریح یك بازار كسب و كار فناوری‌پایه در راستای تحقق «جابه‌جایی هوشمند»، منوی نیازهای مدیریت شهری در زمینه هوشمندسازی شهر را اعلام كرد و تلویحا به شركت‌های استارت‌آپی سفارش كار داد.

این منوی كاربردی برای تحقق شهر هوشمند به‌منظور فعالیت شركت‌های استارت‌آپی و ورود سرمایه‌گذاران به حل چهار صورت‌مساله ترافیكی تهران، در یك گردهمایی با حضور برخی از مدیران ترافیكی ارشد شهر و استارت‌آپ‌ها در قالب چهار سرفصل اصلی و نیاز فوری تهران به منظور هوشمندسازی جابه‌جایی معرفی شد. این منوی چهارگانه قرار است ضمن كاهش تمایل به سفر با خودروی شخصی، ترددهای سرگردان در شهر را نیز كاهش دهد یا حتی متوقف كند؛ ضمن اینكه میانگین زمان سفر را كاهش دهد. افزون بر این طراحی نرم‌افزارهای تكامل یافته اپلیكیشن‌های مسیریاب موجود كه در تهران توسط شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان سازوكاری برای تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی توسط مدیریت شهری به استارت‌آپ‌ها پیشنهاد شد. طراحی چنین نرم‌افزارهایی همچنین به كاهش زمان انتظار در ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی منجر خواهد شد.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیك شهردار تهران و محمد علیخانی، رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این گردهمایی ضمن معرفی فرصت‌های كسب‌و‌كار در زمینه جابه‌جایی هوشمند در تهران، برای حمایت از استارت‌آپ‌های فعال این عرصه توسط مدیریت شهری اعلام آمادگی كرده و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران را به‌عنوان راه‌های ارتباطی استارت‌آپ‌ها با مدیریت شهری معرفی كردند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پورسیدآقایی در این نشست چهار صورت‌مساله مهم شهر هوشمند در زمینه حمل و نقل را تشریح كرد. صورت‌مساله اول، مدیریت هوشمند پاركینگ‌های ثابت و فضاهای پارك حاشیه‌ای است. شهرداری تهران در این زمینه برنامه ناموفق پاركومتر را كه با تجهیز 15 هزار فضای پارك حاشیه‌ای به این امكان صورت گرفت، تجربه كرده و اكنون عملا این پاركومترها بلااستفاده شده‌اند. اما اكنون قرار است مناقصه تبدیل 15 هزار فضای پارك حاشیه‌ای به «توقفگاه هوشمند» و نیز 15 هزار فضای پارك حاشیه‌ای دیگر تحت اداره یك اپلیكیشن موبایلی در چند هفته آتی برگزار شود. همچنین 60 هزار پارك حاشیه ای در سال آینده هوشمند خواهد شد تا مجموع این توقفگاه‌های هوشمند به حدود 100 هزار واحد برسد.

با استفاده از این نرم‌افزارها فرد می‌تواند هر زمان كه قصد سفر با خودروی شخصی و نیاز به توقف دارد، قبل از حركت ظرفیت پارك موجود در محدوده مقصد را بررسی و از اینكه امكان توقف دارد اطمینان حاصل كند. برخی از این نرم‌افزارها كه در شهرهای بزرگ دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی امكان رزرو فضای پارك حاشیه‌ای را نیز برای متقاضیان و در مدت زمان مشخصی فراهم كرده‌اند.

فایده مهم توقفگاه‌های هوشمند اعم از پاركینگ‌های ثابت و پارك‌های حاشیه‌ای این است كه از ترددهای سرگردان به قصد جست‌وجوی فضای پارك خودرو می‌كاهد؛ ضمن اینكه ممكن است شهروندان با در نظر گرفتن مضیقه و كمبود فضای پارك در محدوده مقصد، به كلی از سفر با خودروی شخصی منصرف شوند و از حمل و نقل عمومی استفاده كنند. دومین صورت مساله تبدیل شدن به شهر هوشمند را باید در تاكسی‌ها جست‌وجو كرد. به‌طور كلی تاكسی و آژانس در اغلب شهرهای بزرگ در زمره حمل و نقل عمومی دسته‌بندی نمی‌شود؛ اما در ایران با توجه به نوع متفاوت كاركرد تاكسی می‌توان از آن به‌عنوان «شبه‌حمل‌و‌نقل عمومی» یاد كرد. در واقع به‌دلیل اینكه حمل و نقل عمومی فاقد ظرفیت كافی است و به دلایلی چون زمان انتظار بالا جذابیت چندانی برای متقاضیان سفرهای درون‌شهری ندارد، آنها ناگزیر به سرویس‌های تاكسی و آژانس روی آورده‌اند.


انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • تكلیف فولاد در این بازار چیست؟

  • سرنوشت خودرو هم مثل دلار می شود؟ ( سه شنبه 10 مهر )

  • حال بد تورم دهك‌های درآمدی

  • تهران قیمت مسكن را صادر می كند

  • بازی شبانه سفته‌بازان

  • گرم طلا از سكه سبقت می گیرد

  • از واسطه‌های ملكی چه خبر؟ ( یكشنبه 1 مهر )

  • محدودیت صادرات به نفع كشور است؟

  • رشد اقتصاد كاهش ارتفاع داشت

  • به كجا چنین شتابان!!