display result search
عمده اپلیكیشنهای پیامرسان از تبلیغات كسب درآمد می كنند و درحالی كه گفته می شود تلگرام محیط جدیدش را تحت شبكه ارزهای رمزنهاد راهاندازی خواهد كرد و ارز دیجیتالی با نام «گرام» را برای خرید و فروش در محیط این اپلیكیشن پدید خواهد آورد.
به گزارش گروه چندرسانهای رادیو جوان؛ گزارشها نشان میدهد عمده اپلیكیشنهای پیامرسان از محل آبونمان، تبلیغات، استیكر و آنالیز بیگ دیتا تامین مالی میشوند. برخی از آنها نیز مانند اینستاگرام به شركتهای مادر وابسته هستند. تنها نمونه نادر تلگرام است كه تاكنون یك پروژه غیرتجاری بوده است و به گفته مدیرانش از محل كمكهای مردمی ادامه فعالیت داشته است. گرچه در آخرین ساعات روز گذشته اعلام شد تلگرام محیط كاربری جدید خود را تحت شبكه ارزهای رمزنهاد راهاندازی خواهد كرد و ارز دیجیتالی با نام «گرام» را برای خرید و فروش در محیط این اپلیكیشن پدید خواهد آورد.
چگونه شركتها و اپلیكیشنهایی با میلیونها نفر كاربر و صدها نفر كارمند و برنامهنویس هنوز روش مشخصی برای درآمدزایی ندارند یا حداقل مدل درآمدزایی آنها از بیرون چندان مشخص نیست؟ این پرسشی كلیدی است كه افراد متخصص تا افراد عادی میپرسند. هرچند یك پاسخ كلی برای همه كسب و كارها نمیتوان ارائه داد اما واقعیت این است كه بسیاری از این كسبوكارهای استارتآپی در سالهای ابتدایی، رشد سریع را به درآمدزایی ترجیح میدهند به همین دلیل بخش عمده منابع سرمایهگذاری خود را صرف رشد و توسعه بازار میكنند و در سالهای اولیه به سودآوری كسبوكار خود نمیاندیشند. با این حال همه این شركتها چه آنها كه موفق شدهاند و چه آنها كه شكست خوردهاند از نخستین نقطه شروع و دریافت سرمایه به خوبی زمان سودآوری و مدل درآمدزایی خود را میدانند و آن را با سرمایهگذاران و سهامداران خود نیز در میان گذاشتهاند. آبونمان، تبلیغات، استیكر و آنالیز بیگ دیتا، از جمله مهمترین شیوههای درآمدزایی در این اپلیكیشنها است با این حال استراتژیهای خروج (EXIT) كه اصطلاحا برای به پول تبدیل كردن یك كسبوكار به كار میرود نیز در این شركتها مشابه سایر شركتهاست از جمله عرضه به بورس (مثل اسنپ چت) یا فروش و جذب در دیگر شركتها (مثل واتساپ). در ادامه به استراتژیهای درآمدزایی برخی از پیامرسانهای شناخته شده میپردازیم:
1. فیسبوك
بازار دیجیتال
شبكه اجتماعی فیسبوك را سخت بتوان پیامرسان دانست چراكه این شركت عملا یك شبكه اجتماعی بزرگ است با این حال فیسبوك هم خود پیامرسان دارد هم طی سالهای اخیر نیز نشان داده به بازار پیامرسانها بسیار علاقهمند است. جذب 1200 كاربر در 24 ساعت نخست راهاندازی فیسبوك، نشان میداد این شبكه اجتماعی محبوب آیندهای درخشان دارد. اگرچه در همان سالهای نخست شكلگیری این شبكه، مارك زاكربرگ پیشنهاد خرید یاهو و گوگل را رد كرد، اما مایكروسافت توانست 6/ 1درصد سهام این وبگاه بههمراه حق ویژه تبلیغ در آن را به قیمت 250 هزار دلار بخرد. در نهایت، سهام فیسبوك برای نخستین بار در سال 2012 با ورود به بازار نزدك عرضه عمومی شد. اكنون كه فیسبوك به محبوبترین شبكه اجتماعی در جهان تبدیل شده، ارزش برند آن در سال گذشته نزدیك به 62 میلیارد دلار بود.
درآمد فیسبوك همزمان با ورود به بازار سهام در سال 2012 از مرز پنج میلیارد دلار گذشت تا اینكه این رقم در سال 2016 به 64/ 27 میلیارد دلار رسید و سود خالص آن حدود 22/ 10 میلیارد دلار اعلام شد. همانطور كه آمار سایت statista نشان میدهد بخش عمده این درآمد در حوزه تبلیغات است. فیسبوك به كاربرانش اجازه میدهد صفحه شخصی ایجاد كرده، دوستانشان را به آن صفحه اضافه كرده و عكس و اطلاعاتشان را بهروز كنند. به این ترتیب، این شبكه اجتماعی با میزان اطلاعاتی كه از كاربرانش جمعآوری میكند، فضای تبلیغاتی خوبی فراهم كرده است. همچنین فیسبوك، برندها را قادر میسازد تا بتوانند مستقیما طرفدارانشان را شناسایی كنند، به همین دلیل بازاریابان شركتهای بزرگی مانند دیزنی، كوكاكولا و نایك درصدد هستند بتوانند در جامعه میلیاردی این شبكه اجتماعی، صفحاتی داشته باشند و از ظرفیتهای بازاریابی فیسبوك بهرهمند شوند. البته فیلتر شدن این سایت در ایران و راهاندازی پیامرسانهای موبایلی، باعث شد دیگر فیسبوك برای كاربران ایرانی جذاب نباشد.
مدل كسب و كار فیسبوك به شدت روی تبلیغات متكی است بهطوریكه اكثر درآمد شبكه اجتماعی از تبلیغات است. در سال 2015، حدود 95 درصد از درآمد جهانی فیسبوك از تبلیغات بهدست آمد و تنها 5 درصد از درآمد حاصل از سایر بخشها مانند هدیه، پرداخت بازیهای روی پلتفرم فیسبوك، پستهای تبلیغاتی كاربران و تجارت الكترونیك كه اخیرا فیسبوك آن را آغاز كرده، بود. درآمد فیسبوك در بخش تبلیغات(بیش از 17میلیارد دلار) در سال 2015، یك ركورد جدید برای این شركت و افزایش قابل توجهی نسبت به سالهای گذشته بود. آمریكا و كانادا بازارهای مهم برای فیسبوك هستند، بهطوری كه میانگین درآمد هر كاربر در این دو كشور(54/ 13 دلار) در سال 2015 بسیار بالاتر از میانگین جهانی(73/ 3دلار) است. در اروپا، درآمد متوسط فیسبوك برای هر كاربر 5/ 4دلار در طول همان زمان بود.
تبلیغات در اپلیكیشن فیسبوك منبع درآمدی امیدبخش برای این شركت است كه در سال 2015 حدود 77درصد درآمد كل تبلیغات را تشكیل میدهد. درآمد حاصل از تبلیغات موبایلی فیسبوك از حدود 13میلیارد دلار در سال 2015 به 68/ 60میلیارد دلار در سال 2021 افزایش خواهد یافت. دامنه فعالیت این شبكه اجتماعی خوشنام تنها به آنچه تحت عنوان فیسبوك شناخته شده خلاصه نمیشود چرا كه این شركت با خریدن اینستاگرام در سپتامبر 2012 به ارزش یك میلیارد دلار، خرید پیامرسان واتساپ در سال 2014 به ارزش 19میلیارد دلار، شركت Oculus VR به ارزش دو میلیارد دلار، تولید محصولات جدید و... درصدد تنوع بخشی و توسعه بخشهای درآمدزایی خود است.
2. واتساپ
بازار دیجیتال
آغاز به كار واتساپ به سال 2009 برمیگردد كه بنیانگذاران آن به دنبال ارائه جایگزینی برای smsهای گرانقیمت بودند. این برنامه امكان ارسال پیام متنی، صوتی، تصویری را فراهم میكند و در عین حال، تماس صوتی و تصویری از دیگر خدمات آن به حساب میآید. این پیامرسان روی تمام گوشیها قابل اجرا بوده و اخیرا نسخه دسكتاپ آن نیز عرضه شد. امكان ایجاد گروه و كانال و ارسال انواع فایلهای رایانهای در این اپلیكیشن باعث شده، واتساپ به یكی از محبوبترین پیامرسانهای جهان تبدیل شود. در آغاز سال 2017، این پیامرسان بیش از 2/ 1 میلیارد كاربر فعال ماهانه در سراسر جهان داشت و روزانه بیش از 6/ 1 میلیارد عكس و پیام را مدیریت میكند. البته اخیرا با توجه به فیلتر شدن تلگرام كاربرد آن در بین ایرانیان دوباره رونق گرفته است.
همانطور كه اشاره شد این پیامرسان در سال 2014 به مالكیت شركت فیسبوك درآمد و مالك جدید آن در 10ماه تا پایان سال 2014 توانست نزدیك به 3/ 1میلیون دلار درآمدزایی كند. مدل درآمدی واتساپ در ابتدا بر مبنای هزینه اشتراك بود، بهطوری كه كاربران برای هر بار دانلود یك دلار میپرداختند. در برخی كشورها سال نخست رایگان بود، پس از آن باید یك دلار پرداخت میشد. به این ترتیب، در بهترین حالت واتساپ توانست از طریق 700میلیون كاربر، 700میلیون دلار درآمد كسب كند. اما از سال 2016، فیسبوك با فرض اینكه نمیتواند در بلندمدت این درآمد را بهدست آورد، واتساپ را رایگان كرد.
در برنامه واتساپ هنوز برنامه تبلیغاتی وجود ندارد، اما فیسبوك اعلام كرد: از سال 2017، به دنبال افزودن قابلیتهایی به واتساپ برای برقراری ارتباط با كسب و كارها و سازمانهایی است كه كاربر میخواهد از آن مطلع شود و بشناسد. هدف این است كه افراد بهطور مستقیم با بانكها، خطوط هوایی و غیره ارتباط برقرار كنند، در حالی كه شركتها قبلا از طریق اشتراكها هزینه پرداخت كردهاند. اگرچه صورتهای مالی واتساپ عمومی نیست، با این حال، فوربس برآورد كرده كل درآمد شركت تا سال 2020 پنج میلیارد دلار باشد و متوسط درآمد هر كاربر به 4 دلار میرسد. تا مارس 2017 واتساپ 2/ 1میلیارد دلار درآمد داشت. این در حالی است كه واتساپ روزانه حدود یك میلیون كاربر، عمدتا در آمریكای لاتین، هند و اروپا، اضافه میكند.
به اعتقاد برخی تحلیلگران، هدف فیسبوك از خریدن واتساپ دسترسی به دادههای رفتار كاربران و اطلاعات شخصی آنها است. با توجه به اطلاعات موقعیت مكانی به اشتراك گذاشته شده از سوی كاربران، ارسال روزانه 42میلیارد پیام و دسترسی به كل لیست تماس كاربران، فیسبوك به حجم بالایی از اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا میكند و همه آنها در سرورهای فیسبوك ذخیره میشوند. مارك زوكربرگ قول داده بود كه این دادهها برای بهبود هدفگیری مصرفكنندگان در تبلیغات فیسبوك مورد استفاده قرار نگیرد.
3. وی چت
بازار دیجیتال
ویچت یك سرویس پیامرسانی موبایلی است كه توسط شركت چینی تنسنت برای نخستینبار در ژانویه 2011 منتشر شد. این اپلیكیشن رایگان از پركاربرترین پیامرسانهای جهان است بهطوری كه تا پایان نیمه دوم سال 2017 حدود 963میلیون كاربر فعال داشت. 300 میلیون نفر درجهان از این برنامه بهصورت رایگان استفاده میكنند. ویژگیهایی مانند گپ دو نفره یا گروهی با شكلكهای متنوع، گپ صوتی، فرستادن تصویر و ویدئو، جستوجوی افراد نزدیك با GPS، گذاشتن مطلب و استاتوس، همچنین پسندیدن و گذاشتن دیدگاه، تماس تصویری، امكان تشكیل گروههای كاربران و گپ گروهی و امكان دستری به اتاق گفتوگوهای محلی براساس موقعیت GPS، باعث شد این پیامرسان جذاب باشد. اما ضعف امنیتی این اپلیكیشن مانع از آن شد كه افراد كمتر سراغ آن بروند. ویچت پیش از این در ایران فیلتر بود كه به تازگی رفع شده است.
به گفته تككرانچ، ویچت اعلام كرد كل درآمدش در سال مالی 2016 حدود 9/ 21میلیارد دلار بوده و سالانه 48درصد رشد كرده است. البته بیشترین رشد مربوط به سال 2012 بوده، زمانی كه كل درآمد 54درصد رشد كرد و به 7میلیارد دلار رسید. ویچت چند روش درآمدزایی دارد. نخست سرویس پرداخت ویچت است. در چین از این برنامه برای پرداخت صورتحساب، سفارش كالاها و خدمات، انتقال پول به سایر كاربران و پرداخت در فروشگاههای دارای امكان پرداخت ویچت استفاده میكنند. با توجه به تعداد كاربران چینی این اپلیكیشن، درآمد قابلتوجهی برای آن انتظار میرود بهطوری كه تا مارس سال 2016، ویچت بیش از 300میلیون كاربر دارای چنین خدماتی دارد. همچنین ویچت كیف پول دیجیتالی برای پرداختهای خرد دارد. تبلیغات یا ارائه بستههای استیكری از دیگر منابع درآمد این پیامرسان است. با توجه به قابلیت یافتن كاربران نزدیك از طریق تكاندادن گوشی، فروشگاههای نزدیك كاربران با هماهنگی ویچت كاربران این فروشگاهها را شناسایی میكنند و هدیه میدهند.
4. اینستاگرام
بازار دیجیتال
شبكه اجتماعی اینستاگرام، پیامرسان رایگانی است كه امكان به اشتركگذاری عكس و ویدئو همزمان در دیگر شبكههای اجتماعی مانند فیسبوك، توییتر، تامبلر و فلیكر همرسانی را فراهم میكند. نسخه نخستین اینستاگرام در اكتبر 2010 راهاندازی شد. این سرویس به سرعت محبوبیت كسب كرد و به بیش از100میلیون كاربر تا آوریل 2012 و 600میلیون كاربر تا پایان سال 2016 رسید. در واقع، امروزه به یكی از مهمترین كانالهای ارتباطی افراد معروف با طرفدارانشان تبدیل شده است. در ایران نیز پس از تلگرام، محبوبترین شبكه اجتماعی بین كاربران بوده كه به یكی از كانالهای راهاندازی تبدیل شده است.
هنگامی كه فیسبوك این برنامه را در آوریل 2012 به ارزش حدود یك میلیارد دلار خرید، اینستاگرام تا اواخر سال 2013 درآمدی نداشت و از این حیث مورد انتقاد تحلیلگران قرار گرفت. اما تا دسامبر 2014، به گفته تحلیلگران سیتیگروپ، اینستاگرام 35 میلیارد دلار ارزش داشت. مدل درآمد اینستاگرام هنوز به فیسبوك متصل است و تمام پول از طریق تبلیغات تولید میشود. در سال 2016، حدود 97 درصد از درآمد سه ماهه سوم فیسبوك از اینستاگرام از تبلیغات بهدست آمد. درآمد تبلیغات در سه ماهه سوم 2017 حدود 82/ 6میلیارد دلار بوده كه 59درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.
اینستاگرام در اكتبر 2013 تبلیغات را به پلتفرمش اضافه كرد و سپس با افزودن قابلیت دایركت، امكان مستقیم عكس برای افراد خاص را ایجاد كرد. ارسال استوری زنده تا 24 ساعت و ارتقای قابلیتهای آن از راه دیگر امكان تبلیغات بیشتر در فضای اینستاگرام است. پستهای حمایتی و تبلیغات گردشی(اینستاگرام به تبلیغكنندگان اجازه میدهد یك پست را از طریق گروهی از تصاویر به اشتراك بگذارند) از دیگر اجزای منابع درآمدی این اپلیكیشن است.
5. توییتر
بازار دیجیتال
یكی دیگر از پیامرسانهای محبوب امروزی، توییتر است كه به كاربران اجازه میدهد تا 280حرف، پیام متنی(توییت) را ارسال كنند. در توییتر افزون برفرستادن نوشتار میتوان فیلم، عكس و صوت نیز فرستاد. توییتر در سال 2006 از سوی جك دورسی ایجاد شده و آغاز به كار كرد. یكی از ویژگیهای توییتر محدود بودن به تایپ تنها 280 كاراكتر است. این ویژگی به قدری نو بود كه به سرعت در بین كاربران اینترنت به محبوبیت رسید. این شبكه در 3 ماهه دوم سال 2017 میلادی حدود 326 میلیون كاربرداشته و در هر یك ساعت 69میلیون ویدئو از طرف كاربران روی توییتر آپلود میشده است. البته این شبكه اجتماعی در ایران فیلتر است. توییتر حدود 85درصد درآمدش را از تبلیغات به دست میآورد. درآمد تبلیغاتی توییتر در سه ماهه دوم سال گذشته، 503میلیون دلار بود كه نسبت به مدت مشابه در سال 2016 چهار درصد كاهش داشت. توییتر از توییتهای تبلیغاتی، حسابهای تبلیغاتی و ترند تبلیغاتی استفاده میكند.
این شركت توییت تبلیغاتی را به بازاریابان میفروشد، سپس در فیدهای توییتر كاربران ظاهر میشود. این شركت با استفاده از یك الگوریتم، فرصتهای تبلیغات متناسب را ایجاد میكند تا مطمئن شود توییتهای تبلیغاتی آن را به زمان بندیهای كاربران مناسب میرسانند. با وجود درآمد تبلیغاتی، درآمد توییتر از طریق صدور مجوز پول 22درصد افزایش یافته است. توییتر چهار شركت زیرمجموعه دارد كه آنها به تمامی توییتها دسترسی مستقیم دارند. هر شركت الگوریتمی برای داده كاوی را توسعه داده است كه میزان پاسخ مصرفكننده به همه چیز اعم از برندها، فیلمها و غیره را اندازهگیری میكند.
6. وایبر
بازار دیجیتال
وایبر یكی دیگر از پیامرسانهای نام آشنا در بین كاربران ایرانی است كه در دوم دسامبر 2010 ابتدا برای آیفون، برای رقابت مستقیم با اسكایپ ارائه شد. به گفته وزیر ارشاد دولت یازدهم، در بهمن 1393، وایبر بیش از 10 میلیون كاربر ایرانی داشت. با این حال، با ترویج تلگرام در ایران، این بازار را از دست داد. در این اپلیكیشن، علاوه بر پیامرسانی متنی، كاربران میتوانند به تبادل تصاویر، ویدئو و پیامهای رسانهای بپردازند. در 14 فوریه 2014 وایبر از سوی شركت چندملیتی ژاپنی راكوتن به قیمت 900میلیون دلار خریداری شد. تاكنون آمار مشخصی از درآمدزایی وایبر گزارش نشده، با این حال برآورد شده منابع درآمدی وایبر از طریق Viber out(امكان تماس با افرادی كه برنامه وایبر را ندارند)، استیكرها، بازی و نرم افزار خدمات تلفنی بینالمللی(بهصورت ناشناس) است. به گزارش مالك این پیامرسان، وایبر در سال 2013 بیش از 5/ 1 میلیون دلار درآمد كسب كرده است.
7. اسنپ
بازار دیجیتال
اسنپ (نام قدیم آن اسنپ چت بود) یك اپلیكیشن موبایلی است كه كاربران با استفاده از آن میتوانند تصویر و ویدئو را كه به آن اسنپ میگویند، به لیستی از مخاطبان خود ارسال كنند. كاربران همچنین میتوانند برای مشاهده تصاویر و ویدئوها، محدودیت زمانی قرار دهند كه پس از به پایان رسیدن آن، این تصاویر از دید دریافتكنندگان مخفی و از سرورهای اسنپ نیز حذف میشوند. مردم در طول روز 8 میلیارد ویدئو از طریق اسنپچت تماشا میكنند. اپلیكیشن اسنپ روزانه بیش از 100میلیون كاربر دارد كه بهطور میانگین 25 تا 30دقیقه از وقت خود را بهطور روزانه صرف این اپلیكیشن میكنند. همین ویژگی باعث شد فیسبوك برای خرید این اپلیكیشن، 3 میلیارد دلار پیشنهاد دهد. گزارش بلومبرگ نشان میدهد 150میلیون كاربر روزانه اسنپ، در مقایسه با شاید 140میلیون كاربر توییتر، حاكی از برآورد ارزش 20 تا 25 میلیارد دلار ارزش برای اسنپ بوده كه بهطور قابل توجهی بیش از حد ارزش بازار توییتر است.
شركت تحقیقاتی eMarketer برآورد كرده اسنپ از تبلیغات 8/ 149 میلیون دلار درآمد در سال 2016 ایجاد كرده است. همچنین پیشبینی كرده این رقم در سال 2017 افزایش چشمگیر حداقل 348میلیون دلاری خواهد داشت. مدل كسب و كار اسنپ منحصر به فرد است، این شركت میداند كه كاربران چه میخواهند و چگونه از طریق آن كسب درآمد كنند. با این حال، منبع درآمد اصلی اسنپ تبلیغات است. با این حال، برخلاف مدل كسبوكار توییتر، این شركت هرگونه اطلاعات كاربران خود را نمیفروشد. از استراتژی جالب اسنپ برای افزایش تبلیغات میتوان به ایجاد لنزها با استفاده از واقعیت افزوده برای تغییر چهره و صدا، افزودن فیلترهای تصویری، همكاری با شركت شازم اشاره كرد.
8. لاین
بازار دیجیتال
لاین، یك نرمافزار كاربردی پیامرسان فوری با امكاناتی مانند تبادل پیامهای متنی، عكس، ویدئو و موسیقی، برقراری تماس صوتی و تصویری از طریق بسترهای اینترنتی است. لاین در سال 2011 در ژاپن راهاندازی شد و ظرف دو سال به بزرگترین شبكه اجتماعی ژاپنی بدل شد. بهطوری كه در نوامبر2013 تعداد كاربران آن در سطح جهانی به مرز 300میلیون نفر رسید كه از این تعداد 50 میلیون آن را ژاپنیها تشكیل میدادند. البته لاین در همان ابتدای ورود به بازار ایران، مورد استقبال كاربران ایرانی قرار گرفت با این حال نتوانست اقبالی مانند تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ داشته باشد. عمده منابع درآمدی پیامرسان لاین از طریق تبلیغات، استیكر و بازی است. در سه ماه اول سال 2017، درآمد این برنامه پیامرسان ژاپنی بالغ بر 38میلیارد و 916میلیون ین برآورد شد كه بخش عمده یعنی حدود 36درصد آن بخش تبلیغات در اپلیكیشن لاین و 27درصد از طریق بازی بود. درآمد این پیامرسان از بخش فروش استیكر 8میلیارد ین و از تبلیغات در وبسایت 6/ 2میلیارد ین بود.
9- تلگرام
بازار دیجیتال
تلگرام شناختهشدهترین و محبوبترین پیامرسان فوری در بین كاربران ایرانی است؛ بهطوریكه با وجود اینكه این اپلیكیشن طرفدار قابل توجهی در جهان ندارد، نصف جمعیت ایران از كاربران آن هستند. تلگرام نه تنها وسیله ارتباطی برای ایرانیان بود، بلكه قابلیت آن باعث شده بود بسترساز بیش از حدود 9هزار كسبوكار رسمی شود. با این حال، این اپلیكیشن نزدیك به 10روز است كه از دسترس كاربران ایرانی خارج شده است. تلگرام در سال 2013 تاسیس شد كه علاوه بر امكان ارسال پیام متنی، صوتی، تصویری، فایلهای كامپیوتری، برقراری تماس، قابلیتهای ایجاد گروه، كانال و راهاندازی روبات را دارد كه همین امر آن را تا حدودی از رقبای خود متمایز میكند. در مارس 2014، این برنامه 35 میلیون كاربر ماهانه و 15 میلیون كاربر روزانه داشت و 8 میلیارد پیام در ماه ایجاد كرد. این رقم در سال 2015، به 62میلیون كاربر فعال و 12 میلیارد پیام در ماه رسید. در سپتامبر سال 2015، سامسونگ برنامه Socializer Messenger خود را روی تلگرام، یك پروژه منبع باز برای توسعه دهندگان، تاسیس كرد. همچنین پس از ممنوعیت واتساپ در برزیل در دسامبر 2015، 5/ 1میلیون كاربر تلگرام را دانلود كردند. همه این اتفاقات در حالی بوده كه تاكنون هیچگونه خدمات پولی روی این اپلیكیشن تعریف نشده و بهطور كامل رایگان بوده و مدل درآمد آن در حال حاضر بر اساس كمكهای مالی است. به گفته مدیرعامل تلگرام، این برنامه یك پروژه غیر تجاری است. این در حالی بوده كه تلگرام مدعی شده اطلاعات كاربران را جمعآوری نمیكند. پاول دوروف اخیرا گفته بود كه از سیلیكون ولی خریدارانی به او پیشنهاد 3 تا 5 میلیارد دلار را برای تلگرام دادهاند؛ اما وی حاضر به فروش آن نیست و فعلا هزینههای آن با سخاوت مردم بهصورت كمكهای بلاعوض تامین میشود. به گفته دوروف، فعلا تلگرام به اندازه كافی پول دارد و اگر نیاز به پول داشته باشد آن را اعلام میكند.
"منهای نفت" بررسی كرده است.
انتهای پیام/