display result search

هر روز از ساعت در فواصل برنامه‌ها به مدت 5 دقیقه

رسانه‌ها از توافق اولیه پنج عضو كابینه برای افزایش فاحش در تعرفه واردات خودرو خبر داده‌اند. هر دلیل و منطقی كه پشت این تصمیم باشد، اجازه بدهید اجمالا یك تحلیل ذی‌نفعانه انجام دهیم تا مشخص شود برندگان اصلی این تصمیم چه كسانی هستند.

به‌گزارش گروه چندرسانه‌ای رادیو جوان؛رسانه‌ها از توافق اولیه پنج عضو كابینه برای افزایش فاحش در تعرفه واردات خودرو خبر داده‌اند. هر دلیل و منطقی كه پشت این تصمیم باشد، اجازه بدهید اجمالا یك تحلیل ذی‌نفعانه انجام دهیم تا مشخص شود برندگان اصلی این تصمیم چه كسانی هستند.

پیش‌تر درباره امحای خودروهای لوكس قاچاق، چنین تحلیلی صورت گرفت و خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت. برندگان اصلی افزایش تعرفه واردات خودرو دو دسته هستند.

1- دارندگان فعلی خودروهای خارجی: اولین دسته از مردم كه برق خوشحالی از این تصمیم را می‌توان در چهره و كلامشان مشاهده كرد، دارندگان فعلی خودروهای خارجی لوكس هستند؛ زیرا با همین توافق اولیه وزرای محترم، كلی ثروت‌شان افزایش یافته است! حالا هرچقدر خودرو گران‌تر و تعداد مالكیت خودرو بیشتر، خوشحالی این عزیزان هم بیشتر. پس تا به حال نتیجه یك هیچ به ضرر عدالت بوده است.

2- عزیزان رانت‌خوار: این دسته افراد كه صاحبان اخبار، امتیازات و روابط خاص برای واردات خودرو هستند، بی‌شك برندگان اصلی چنین تصمیماتی هستند؛ چون فضای واردات هرچه رانتی‌تر باشد، منافع آنها نیز بیشتر خواهد شد.

البته دولت را نمی‌توان جزو برندگان محسوب كرد؛ زیرا با دامن زدن به فضای رانتی، علاوه بر ناسالم‌سازی فضای اقتصادی، سرمایه اجتماعی خود را نیز از دست می‌دهد. خودروسازان داخلی نیز جزو برندگان نیستند؛ زیرا این قبیل حمایت‌های تعرفه‌ای جز به عقب‌ماندگی بیشتر آنها منجر نخواهد شد.

در عین حال اگر دولت محترم اصرار دارد كه از خودروی داخلی با این روش حمایت كند و همزمان تقاضای ارز برای واردات را مدیریت كند، می‌تواند راهكار جایگزین را در پیش بگیرد: حذف تعرفه واردات خودرو و در عوض اعمال مالیات سالانه سنگین بر خودروهای خارجی.

به این ترتیب در عین حال كه قیمت خودروهای خارجی به شدت كاهش می‌یابد، اما هزینه استفاده و نگهداری آنها نیز به شدت افزایش می‌یابد. این مكانیزم چند مزیت مهم دارد: اولا رانت افزایش ثروت و بی‌عدالتی را برای مالكان خودرو حذف می‌كند و آن را در قالب مالیات به دولت منتقل می‌كند. ثانیا دیگر مهم نیست كه خودرو از كجا و چطور و توسط چه كسی وارد كشور شده است، مهم این است كه در حال حاضر چه كسی مالك خودروی خارجی است؛ بنابراین باید سالانه مالیات و عوارض سنگین آن را بپردازد؛ كاملا شفاف و بدون چون و چرا.

البته به دلیل همین مزیت‌ها یعنی حذف رانت و افزایش شفافیت، چنین پیشنهاد‌هایی با مخالفت شدید طرف‌های ذی‌نفع روبه‌رو‌ خواهد شد: این خط، این هم نشان!


"منهای نفت" بررسی می كند.

انتهای پیام/

مرتبط با این خبر

  • تكلیف فولاد در این بازار چیست؟

  • سرنوشت خودرو هم مثل دلار می شود؟ ( سه شنبه 10 مهر )

  • حال بد تورم دهك‌های درآمدی

  • تهران قیمت مسكن را صادر می كند

  • بازی شبانه سفته‌بازان

  • گرم طلا از سكه سبقت می گیرد

  • از واسطه‌های ملكی چه خبر؟ ( یكشنبه 1 مهر )

  • محدودیت صادرات به نفع كشور است؟

  • رشد اقتصاد كاهش ارتفاع داشت

  • به كجا چنین شتابان!!